Over stoppen met roken en je schildklier

Stoppen met roken verhoogt de kans op het krijgen van hypothyreoïdie. Vooral de eerste paar jaar na stoppen met roken is de kans om deze ziekte te krijgen belangrijk verhoogd. Het verantwoordelijke mechanisme is nog grotendeels onduidelijk, maar onderdrukking van de vorming van antistoffen tegen schildklierweefsel lijkt een rol te spelen.


In de klinische les in Huisarts en Wetenschap worden twee patiënten besproken bij wie een hypothyreoïdie ontstaat kort nadat ze met roken zijn gestopt. Bij patiёnte A herstelt de hypothyreoïdie zelfs als ze weer met roken begint en keert de hypothyreoïdie terug als ze jaren later opnieuw met roken stopt. Haar huisarts blijkt van een mogelijke relatie niet op de hoogte. Als zich bij een tweede patiënte (patiënte B) kort daarna hetzelfde fenomeen voordoet, komt bij de huisarts de vraag op of de kans op hypothyreoïdie na stoppen met roken daadwerkelijk verhoogd is.

In het kort

  • Hypothyreoïdie komt bij rokers minder vaak voor dan bij niet-rokers.
  • De eerste jaren nadat mensen zijn gestopt met roken is de kans op het ontstaan van hypothyreoïdie verhoogd.
  • Dit fenomeen heeft mogelijk te maken met het feit dat roken het ontstaan van antistoffen tegen thyreoperoxidase (TPO-AS) en thyroglobuline (Tg-AS) tegengaat.
  • Bij mensen die kort geleden zijn gestopt met roken moeten huisartsen alert zijn op het ontstaan van hypothyreoïdie en bij klachten laagdrempelig een TSH- en FT4-bepaling doen.

Richtlijnen

De meest recente versies van de NHG-Standaard Schildklieraandoeningen en de NIV-richtlijn Schildklierfunctiestoornissen maken geen melding van een relatie tussen stoppen met roken en hypothyreoïdie, maar beschrijven uitsluitend een grotere kans op het krijgen van de ziekte van Graves (hyperthyreoïdie) en oftalmopathie (oogziekte) bij rokers. Bij rokers is er ook een kleinere kans op remissie van laatstgenoemde aandoeningen.

Facebook

In de diverse besloten facebookgroepen vertellen mensen dat zij de eerste jaren nadat zij gestopt zijn met roken de schildklier- en oogziekte van Graves kregen.



Reacties

am van der putten zei…
ik (vrouw 62 jaar) gebruik 75 mcgr levothyroxine en nu ingesteld op tsh 3,9.
T4 was goed. Ben sinds 5 weken gestopt met roken en vraag me af of dit invloed heeft op de medicatie dosering.
Unknown zei…
En dan 2 jaar nadat dit artikel is geplaatstzie ik het. Ikben dus id zo'n patient. Stoppen met roken schildkliet te langzaam en dik, rokenen alles is weer goed. Meerdere keren gebeurd. Helaas na blijvend stoppen met rokennooit meer goed gekomen met mn schildklier.
Heb het altijd geroepen en best eens raar aangekeken maar het bewijs is dus hier. Ik ben niet gek het bestaat echt.
Unknown zei…
Ben sinds 5 jaar Graves patient. In die 5 jaar regelmatig bijgesteld in dosering Euthyrox. Ik functioneer het best op een laag TSH (0.5-1.0) met daarbij een relatief hoog (binnen normwaarden)Ft4. Ik rook daarbij zo'n 25 jaar. Ik ben 6 weken geleden gestopt. Binnen drie weken last van extreme vermoeidheid, last van gewrichten, spierzwakte en koud voelen. Ik ben daarop op onderzoek gegaan. Ben verschillende publicaties (internationaal) tegengekomen die mijn vermoeden bevestigden. Ben daarop eerst uit noodzaak maar weer gestart met roken. Binnen paar dagen trokken de meeste klachten weer deels bij. Ik heb daarna een afspraak gemaakt met de huisarts. Samen een plan gemaakt om mij eerst wat de hyper kant op te drukken. Dan weer stoppen met roken. Daarna per 4 weken lab prikken en zo nodig Euthyrox met 12,5 mcg omhoog bijstellen. Indien tussentijds toch weer toenemende hypo klachten? Dan ook 12,5 mcg extra er bovenop bijslikken. Wordt vervolgd!
Laura zei…
Lastig hè, stoppen met roken met een schildklieraandoening. Ik wens je heel veel sterkte! Plannen klinken goed. Ben benieuwd naar het vervolg.