Klachten en symptomen bij hypothyreoïdie

Veel klachten zijn niet typisch voor een schildklieraandoening. Ze komen ook voor bij andere aandoeningen. Dit maakt het moeilijk een diagnose te stellen op basis van de klachten. Als meer klachten aanwezig zijn, is er wellicht sprake van een schildklieraandoening. Het is dan aan te raden een bloedonderzoek te laten doen. Alleen een bloedonderzoek geeft aan of de schildklier zorgt voor deze klachten. Welke klachten heb jij die ontbreken in de lijst?

In het kort

  • Vermoeidheid
  • Kouwelijkheid
  • Droge, koude, bleekgele huid
  • Traagheid in denken en handelen
  • Langzame spraak
  • Geheugenverlies (concentratiestoornissen)
  • Psychische klachten zoals depressiviteit en apathie
  • Vochtophoping bijv. rond de ogen en op de onderbenen
  • Spierzwakte
  • Spierpijn en stijfheid, met name in armen, benen en heupen
  • Gewrichtspijn
  • Carpale tunnelsyndroom: tintelingen in de handen
  • Hartklachten
  • Bros en uitvallend haar
  • Breekbare, brosse nagels
  • Wenkbrauwuitval
  • Gewichtstoename
  • Verminderd libido (zin in seks)
  • Kortademigheid (oppervlakkige ademhaling), benauwdheid
  • Hese, krakende stem
  • Verstopping
  • Doofheid
  • Nervositeit
  • Oftalmopathie (oogziekte komt ook voor bij ziekte van Hashimoto)
  • Heftige menstruaties
  • Slaapapneu

Reacties zijn welkom

Kun jij deze lijst aanvullen? Zet die klachten en symptomen alsjeblieft hieronder.



Reacties

Anoniem zei…
al een tijdje schildklier problemen ,l. SK is verleden jaar helemaal verdwenen na bestralingen in het hoofd hals keel gebied,rechts is wat aan de kleine kant volgens echo.ik gebruikte 0,75mcg de waarden waren toen TSH 5,7 en T4 18,4,om te proberen heb ik nu 0,100 mg .mijn klachten zijn toegenomen heb vooral meer pijn gekregen ,meer haarverlies en moeheid is toegenomen ,kortom ik voel me rot. Zelf wil ik doorzetten met de verhoging in de hoop dat op den duur de klachten zullen minderen,vergeetachtig heid is ook een van de problemen .Ik ben geopereerd in de linkerwang (plaveiselcarcinoom) en rechts is ook een stukje van de tong verwijderd ,met alle problemen van dien zoals te weinig speeksel ,moeite met eten en slikken (klier is links verwijdert)en 89 lymheklieren zijn in de linkerhals verwijderd.De meeste klachten door jullie beschreven bij een hypo daar heb ik last van.Graag meer advies