Klachten en symptomen bij hyperthyreoïdie

Veel klachten zijn niet typisch voor een schildklieraandoening. Ze komen ook voor bij andere aandoeningen. Dit maakt het moeilijk een diagnose te stellen op basis van de klachten. Als meer klachten aanwezig zijn, is er wellicht sprake van een schildklieraandoening. Het is dan aan te raden een bloedonderzoek te laten doen. Alleen een bloedonderzoek geeft aan of de schildklier zorgt voor deze klachten. Welke klachten heb jij die ontbreken in de lijst?

In het kort

  • Hartkloppingen (tachycardie)
  • Vermoeidheid
  • Kortademigheid bij inspanning
  • Snelle, regelmatige polsslag
  • Struma (vergrote schildklier)
  • Last van warmte (overmatig transpireren), voorkeur voor koude
  • Warme, vochtige handen
  • Trillende handen/vingers
  • Zenuwachtig, nervositeit, gejaagdheid
  • Angst
  • Pretibiaal myxoedeem, waarbij de huid van vooral de scheenbenen dikker en is gevoelig voor ontstekingen
  • Bewegingsonrust, niet stil kunnen zitten
  • Spierzwakte, krachtverlies in spieren
  • Spaarzame menstruatie
  • Darmklachten, diarree/vaker ontlasting
  • Geheugenzwakte
  • Instabiliteit, geïrriteerdheid, angst, andere psychische klachten
  • Boezemfibrilleren, onregelmatige, snelle hartslag (fladderen)
  • Oogklachten
  • Retractie (terugtrekking) bovenooglid
  • Longembolie
  • Snelle stofwisseling
  • Honger, dus vaker en meer eten
  • Concentratieverlies
  • Slecht slapen
  • Veel dorst
  • Onvermoeibaar
  • Prikkelbaar en stemmingswisselingen
  • Psychische klachten: geen remmingen meer op gedachten, geen vat meer krijgen op gedachten
  • Uitputting door weinig slaap en maar door blijven gaan

Reacties zijn welkom

Kun jij deze lijst aanvullen? Zet die klachten en symptomen alsjeblieft hieronder.

Reacties

AdR zei…
Tip van mijn tandarts: blaasjes in tandvlees en neiging tot ontsteking.

Extreem hoge bloeddruk (210/140)

Pretibiaal myxoedeem

(Graves is toch hyperthyreoïdie bij uitstek)
AdR zei…
Nog drie (maar ik heb dan ook de Full Monty gekregen):
problemen met het slikken (makkelijk verslikken)
aandoening van de stembanden: schorre stem (mijn Bill Clinton noemde ik het, hield op een tijdje na "de slok")
permanent tintelende tenen (en dat is niet opgehouden na de slok...)
Anoniem zei…
Pijnlijke spieren (kramp)
Haarverlies
Mineke zei…
Ik noem het "dol in mijn hoofd" geen hoofdpijn. Steen koude handen en een heel warm gezicht vooral knal rode wangen
Unknown zei…
@Unknown; die knalrode wangen heb ik ook. Rosacea en couperose. Zou dat echt gelinkt zijn aan de schildklier?
Laura zei…
Geen idee of dat echt gelinkt is aan de schildklier.
Laura zei…
Beste Thea, leg dat voor aan je arts. Ik kan daar echt niets over zeggen.
Sandra zei…
Jeuk
Abnormaal droge huid met een rare structuur op mijn scheenbenen
Droge, zanderige ogen
Anoniem zei…
Hersenen die voelen als watten in je hoofd....