Betrouwbare informatie?! |GMED


Betrouwbare informatie ?! | GMED

'Een veel gehoorde vraag is: “Ik heb last van …… is dat ook een schildklier symptoom?” 

Alle medische boeken geven een lijst van klachten bij schildklieraandoeningen. Maar lang niet iedereen heeft de zelfde symptomen. Bij de ziekte van Graves is één van de meest gehoorde klachten ‘afvallen’. Toch zijn er mensen met Graves, die op het moment van de diagnose 3 kilo zwáárder waren geworden. 

De klachten van een te langzaam werkende schildklier zijn onder andere vermoeidheid, kouwelijkheid, haaruitval, en toename van het gewicht. Toch wordt bij ruim de helft van de mensen met hypothyreoïdie de diagnose bij toeval gesteld. 

“Ja”, zei ooit een jonge vrouw, “ik was wel iets moe, en had het wat sneller koud, maar het was december en het sneeuwde zelfs een beetje toen ik bloed ging prikken. Verder voelde ik me prima.” 

Toch was haar TSH 190 mU/l, en de schildklierhormoon waarde fT4 in het bloed was zeer sterk verlaagd.'

Reacties