Over lichen sclerosus

Via facebook liet iemand haar blog zien over lichen sclerosus. Aanleiding om mijn stapel oude Schildklier Magazines door te spitten, want we (de redactie van toen) hadden er aandacht aan besteed. Iemand vroeg toen of er meer schildklierpatiƫnten waren met de aandoening lichen sclerosus (LS), een lastige aandoening.
 
Er reageerden 30 lezers van wie enkelen beseften dat hun klachten met deze huidziekte te maken hadden. Hun voornaamste klacht is chronische jeuk aan de vulva (schaamlippen) die behandeld wordt met zalf en praktische tips.



Een greep uit de reacties

‘Fijn dat er meer aandacht komt!’

 ‘Die jeuk aan de vulva: heel lastig en vervelend!’

‘Ik heb meer last van de lichen sclerosus dan van het struma.’

‘Ik dacht dat ik aambeien had vanwege ernstige jeuk rond de anus. Maar na enkele tubes zalf ben ik toch maar naar de dokter gegaan.’

‘De lichen sclerosus trad heel acuut op, wat een ingrijpende ervaring was. Het weefsel van mijn vulva groeide in korte tijd (onherstelbaar) aan elkaar en ik had er geen idee van wat er aan de hand was.’

‘Ik schrok me wezenloos. Het was een soort alienachtige ervaring en ik vond in mijn omgeving nauwelijks informatie. Heel fijn dat jullie aandacht aan deze ziekte besteden.’

‘Volgens mijn huisarts is de lichen sclerosus niet het laatste. Hij zegt dat mijn lichaam mij zelf aanvalt door de auto-immuunziekte.’

Emotioneel belastend

Lichen sclerosus is een aandoening die emotioneel belastend kan zijn. Door schaamte stappen vrouwen (en mannen) met klachten niet snel naar de huisarts. Omdat vrijen voor veel vrouwen met lichen sclerosus pijnlijk is, kunnen relatie en seksleven onder druk komen te staan. Iemand schrijft: ‘Omdat LS een vrij zeldzame ziekte is waar je niet zomaar met iedereen over praat, maak ik gebruik van het forum van de Stichting LichenSclerosus.’





 

Reacties