Prikken na slikken levothyroxine kan zorgen voor andere FT4- en TSH-waarden

Met deze studie werd onderzocht of het medicijn levothyroxine een ritmevariatie van serum FT4 en TSH kan veroorzaken bij patiënten met hypothyreoïdie. Conclusie is dat deze ritmevariatie en een verschillend tijdstip van prikken invloed hebben op de beoordeling van de schildklierfunctie. Kortom, prikken na slikken levothyroxine zorgt voor afwijkende tsh- en fT4-waarden. Op het Schildklierforum en op Schildkliertje is daar al vaker aandacht aan besteed. Nu was daar weer aandacht voor op het jaarlijkse symposium van de American Thyroid Association.


Aan de studie namen 33 vrouwen deel. Zij gebruikten levothyroxine voor primaire hypothyreoïdie. Om 8 uur werd een nuchter bloedmonster (zonder levothyroxine) verkregen, waarna levothyroxine onmiddellijk werd gegeven. Andere bloedmonsters werden verkregen met tussenpozen van 2 uur gedurende de periode van 8 uur na dosering. Alle bloedmonsters werden geanalyseerd op TSH en FT4.

Na toediening van levothyroxine was er een andere ritmevariatie van serum FT4 en TSH dan een FT4- en TSH-variatie zonder levothyroxine. Tot 8 uur na toediening van levothyroxine namen serum FT4-waarden toe en namen TSH-waarden significant af. De piek FT4-concentratie en dal TSH-waarde werden beide 2 uur na de toediening van de dosis gevonden.

Toen de tijdgecorrigeerde profielen van TSH en FT4 werden vergeleken, was er een sterke negatieve correlatie tussen FT4- en TSH-niveaus. Als de nuchtere hormoonspiegel als gouden standaard gebruikt zou worden om de schildklierfunctie te beoordelen, dan zullen patiënten na de dosis een verkeerde diagnose krijgen op hormoonniveau na slikken. 

  • Op FT4-niveau was het verkeerd gediagnosticeerde percentage 9% (3 op 33) voor elke keer na de dosis.
  • Op TSH-niveau was het verkeerd gediagnosticeerde percentage 6% (2 op 33) om 10.00 uur en 3% zowel om 12.00 uur als om 14.00 uur en 16.00 uur.

Inname van levothyroxine zal een ritmevariatie van serum FT4 en TSH bij hypothyreoïdie-patiënten veroorzaken. Er kan een verkeerde diagnose worden gesteld als de beoordeling afhankelijk is van de serumspiegels van FT4 en TSH na inname van het geneesmiddel, met name voor patiënten met hormoonspiegels rond de referentierand. De steekproeftiming moet voldoende belang krijgen in de gemeenschappelijke klinische praktijk en moet gestandaardiseerd worden.



Reacties

Anja Houweling van Berkum zei…
Al ruim twintig jaar neem ik schildkliermedicijn in voor het prikken.Daar zit dan ongeveer een uur tussen.
Nog nooit een rare uitslag gekregen! Als ik verandering in mijn lichaam voel of zie,trek ik zelf aan de bel.
Heb het altijd bij het rechte eind gehad!
Ik reageer op zomer en winter.
Mijn schildklier is de helft langzamer gaan werken na COVID vaccinaties.Medicatie aangepast.
Anoniem zei…
Het artikel overtuigd me niet, het is in vrij onbegrijpelijke taal geschreven. Ook in slik altijd voordat ik ga prikken, gewoon slikken en prikken op hetzelfde tijdstip. Als ik hier nu vanaf zou gaan wijken, dan krijg ik juist geen betrouwbare uitslag.
Anoniem zei…
het lijkt me dat je je waarde wil weten onder invloed van de medicijnen. dus wat hij is als je je meds goed gebruikt. en niet als je je meds niet inneemt. dus ik gebruik mn meds gewoon en ga dan prikken. anders wordt de tsh te laag naar mijn idee
Laura zei…
Als je eerst slikt en dan prikt, geeft de vrij T4 een hogere waarde dan hij in werkelijkheid is. Het kan gebeuren dat je arts de fT4 te hoog vindt en je dosis verlaagt.