Ongewenst beleid substitutie schildklierhormoon: zij vertelt ...

Zij vertelt: “Ik ben goed ingesteld momenteel en heb geen klachten. Vanmiddag echter vrij acuut erg veel last gekregen van moeheid en stemmingswisselingen. Reden hiervan is in zekere zin mijn medicatie, oftewel het ophalen van mijn medicatie bij de apotheek. Ik slik momenteel de ene dag 112 mcg Euthyrox en de andere dag 125 mcg Euthyrox. Ik kreeg een doosje van 112 mcg Euthyrox en een potje Levothyroxine Natrium van TEVA met tabletjes van 125 mcg.”


Er werd direct bijgezegd: ‘Ik weet dat u hier niet blij mee gaat zijn.’ Nou dat is een understatement. Al mijn argumenten en documentatie mochten niet helpen. Ze had geen boodschap aan de handleiding substitutie van de KNMP, het op merknaam uitgeschreven recept van mijn arts, aan de richtlijn van de NHG, aan de schriftelijke toezegging van mijn zorgverzekeraar dat ik gewoon Euthyrox vergoed krijg en ook niet aan de mededeling van minister Schippers dat er geen preferentiebeleid is voor Levothyroxine.”

“Volgens de medewerker was Levothyroxine Natrium omwisselbaar met Euthyrox dit zou exact gelijk zijn en werd volgens haar door de KNMP zo geadviseerd. Ze was vervolgens erg verbaasd dat ik het recept terug wilde om mijn medicatie bij een andere apotheek te gaan halen. Ik word hier zo moe van. Het is een never ending story. Ik heb een klacht neergelegd bij de zorgverzekeraar, de KNMP en SON. Ik ga dit oplossen door over te stappen naar een andere apotheek dan fiets ik maar naar een ander dorp. Pfff moest het even kwijt.”


Stroomdiagram substitutie


Reacties