Beginstadia autoimmuun schildklierziektes: vervolg Amsterdam AITD cohort

Bij patiƫnten met een auto-immuun schildklierziekte valt het eigen afweersysteem de schildklier aan. Auto-immuun schildklierziekten zijn te beschouwen als een complexe aandoening waarbij het samenspel tussen genetische factoren en omgevingsfactoren leidt tot het manifest worden van de ziekte: of als de ziekte van Hashimoto (hypothyreoidie) of als de ziekte van Graves (hyperthyreoidie).

Early stages of thyroid autoimmunity: follow-up studies in the Amsterdam AITD cohort
Proefschrift Grigoris Effraimidis (met Nederlandse samenvatting)

Grigoris Effraimidis bekeek gedurende vijf jaar een groep van 803 vrouwen die een familielid hebben met een autoimmuun schildklierziekte. Elk jaar onderzocht hij de concentratie schildklierhormoon, de antilichamen tegen de schildklier en vitamine D.

Ook verzamelde Effraimidis gegevens over roken, alcohol, stress, jodiumconcentratie en besmetting met de bacterie Yersinia enterocolitica. Hij onderzocht specifiek de rol van deze factoren bij het ontstaan van de ziekte.

Uit tweelingstudies is overtuigend gebleken dat de genetische aanleg een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van deze auto-immuunziekten; deze zou voor ongeveer 75% bijdragen aan de vatbaarheid. De tot nu toe bekende genen zijn soms specifiek voor de ziekte van Hashimoto of de ziekte van Graves. Blootstelling aan omgevingsfactoren zou verantwoordelijk zijn voor de resterende 25% van de vatbaarheid voor auto-immuun schildklierziekten.

Lees ook




Reacties

Eveline zei…
Erg interessante studie. De reden waarom het mij erg interesseert is om dat ik zelf ineens verschrikkelijk hypo ben geworden kort nadat ik ben gestopt met roken. Ik had zeer waarschijnlijk al minimaal een jaar last van hypothyreoidie (terugredenerend naar meetbare klachten), maar ben pas echt gecrashed ~7 weken nadat ik was gestopt met roken (met pleisters) en binnen twee weken nadat ik uiteindelijk was gestopt met nicotinepleisters (stap 2 Nicotinel).
Uit bovenstaande studie blijkt onder andere dat roken kortstondig T3 en T4 verhoogt en dat roken beschermt tegen autoimmuun hypothyreoidie. Ik kan me zo voorstellen dat dit niet echt motiveert om te stoppen!
Ikzelf ben vooralsnog nog steeds gestopt, maar vraag me wel af of dit niet verder onderzocht moet worden.
Ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden van nicotine-vervangende alkaloide stoffen en nicotine acetylcholide receptor (nAChR) antagonistische stoffen bij het behandelen van auto-immuunaandoeningen (zoals Hashimoto). Er zijn sinds een paar jaar stoffen op de markt (niet in NL) zoals de 'Bulgaarse anti-rookpil' Tabex en Champix. Dit zijn nicotine vervangende stoffen die ook inwerken op de nicotinereceptor (nAChR). Deze pillen zijn vooral in Middel en Oost Europa en in de UK erg populair als hulpmiddel. Ik vraag me af of het niet een studie waard is om te testen wat het effect is op Hashimoto, zowel met rokers als mensen die nog nooit gerookt hebben als stoppers.