Patiënten kunnen heel goed meepraten over de kwaliteit van de communicatie in de spreekkamer en hebben voor zowel artsen als patiënten stevige tips. In de spreekkamer praten twee partijen met elkaar: arts en patiënt. Opmerkelijk genoeg worden patiënten zelden systematisch betrokken bij de vraag wat goede communicatie is. Communicatietrainingen worden ontwikkeld door en voor professionals. Maar is dat wel terecht? Waarom zou je niet aan patiënten zelf vragen wat zij belangrijk vinden in de communicatie met hun arts? En waarom zijn er geen communicatietrainingen voor patiënten?
Er is weinig reden patiënten níet systematisch te betrekken bij de beoordeling van de kwaliteit van zorg. Daarom is de GULiVER-study opgezet, een internationaal project waarin burgers gevraagd werd video’s van medische consulten te beoordelen en hun oordeel van commentaar te voorzien.
- Tips voor dokters en patiënten
- Patiënten denken dat de dokter het wel weet
- Actieve zorgconsument laat nog op zich wachten
- Patiënten weten beter
- Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)
- Zo praat je met je arts: Patiënt Actie Communicatie Kaart
Er is weinig reden patiënten níet systematisch te betrekken bij de beoordeling van de kwaliteit van zorg. Daarom is de GULiVER-study opgezet, een internationaal project waarin burgers gevraagd werd video’s van medische consulten te beoordelen en hun oordeel van commentaar te voorzien.
Reacties
Een reactie posten