Meer onderzoek nodig voor bevestiging of lagere TSH-waarde veilig is

Onderzoek toonde aan dat het mogelijk veilig is als patiënten een iets hogere dosis levothyroxine slikken dan nu geadviseerd wordt in behandelrichtlijnen. Een artikel hierover verscheen in het BTF News (het blad van de British Thyroid Foundation) en in het Nederlandse Tijdschrift voor Geneeskunde. Meer onderzoek is nodig om de bevindingen te bevestigen.
Scherp ingestelde thyroxinesubstitutie bij hypothyreoïdie leidt niet tot verhoogde comorbiditeit

Serum Thyroid-Stimulating Hormone Concentration and Morbidity from Cardiovascular Disease and Fractures in Patients on Long-Term Thyroxine Therapy

Meestal wordt zoveel levothyroxine (thyrax, euthyrox) voorgeschreven dat het schildklier stimulerend hormoon (= TSH) een waarde heeft tussen de 0,4-4,0. Patiënten geven echter vaak aan dat zij zich beter voelen bij een lagere of zelfs onderdrukte TSH. Artsen maken zich zorgen dat bij zo’n lage TSH-waarde de kans op hartritmestoornissen en botontkalking groter zou zijn. Uit onderzoek blijkt nu dat mogelijk toch een hogere dosis levothyroxine veilig is.

Het onderzoek

Ongeveer 17.000 patiënten die levothyroxine slikten, werden gevolgd in dit onderzoek. Van de patiënten was 86% vrouw (gemiddeld 60 jaar) en 14% man (gemiddeld 62 jaar). Onderzocht werd of variaties in de TSH-waarde gevolgen hadden voor de gezondheid op de lange termijn van de patiënten. Had de kans van een patiënt op een hart- of vaatziekte, hartritmestoornissen of botontkalking te maken met de TSH-waarde?

De patiënten werden ingedeeld in vier groepen: onderdrukte TSH < 0,04 mU/l; lage TSH 0,04-0,4mU/l; normale TSH 0,4-4,0 mU/l; hoge TSH > 4,0 mU/l.

Resultaat

Uit het onderzoek (zie tabel) bleek dat patiënten met een hoge TSH (> 4,0) of onderdrukte TSH (< 0,04) vaker last hadden van hart- en vaatziekten, hartritmestoornissen en botbreuken dan patiënten met een normale TSH (0,4-4,0). Bij patiënten met een iets lagere TSH (0,04-0,4) was de uitkomst hetzelfde als bij die patiënten met een normale TSH. Zij hadden geen grotere kans om genoemde problemen te krijgen.


Conclusie

Deze resultaten geven aan dat het mogelijk veilig zou kunnen zijn om voor langere tijd levothyroxine te slikken waarbij de TSH iets lager dan normaal is (tussen 0,04 en 0,4). Deze patiënten zouden geen grotere kans hebben op hart- en vaatziekten, hartritmestoornissen en botbreuken. Meer onderzoek is nodig.

Opgemerkt dient te worden dat deze studie geen vergelijking maakt met een gezonde controlegroep. Of een hogere substitutiedosis T4 met een scherpere TSH-waarde ook leidt tot minder vermoeidheidsklachten en een betere kwaliteit van leven wordt in deze studie niet beantwoord.




Reacties

jolanda zei…
ik heb net te horten gekregen dat mijn TSH waarde 0,1 is en mijn T4 waarde 26 dus de ene te laag en de ander te hoog slik al 25 jaar thyrax nooit problemen gehad maar sinds een tijdje heb ik allerlei tegenstrijdige klachten van een het lage en te hoge hormoongehalte zoals moeheid, moeilijk naar het toilet kunnen, hartkloppingen, onrustig en raar gevoel, zweten. En nu moet ik de huisarts na 11 uur op bellen wat ik nu moet gaan slikken. Ik wil liever naar een endocrinoloog toe of een internist. En wat ik raar vindt is dat ik al jaren dus thyrax slik maar sinds de verpakking is veranderd dit nu heb, terwijl de apotheek voor mij de pillen in potjes doen omdat ik geen gevoel in mijn vingertoppen heb, dus ik denk dat het echt ligt aan de samenstelling dat die is veranderd en niet aan de verpakking wat ze zeggen!
Laura zei…
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei…
Het is erg jammer dat er bij dit onderzoek niet gekeken is naar de Ft4, Ft3 en T3. Dan krijg je pas een completer beeld....