Levothyroxine: ’s avonds of ’s ochtends slikken?

Levothyroxine - Thyrax of Euthyrox - wordt gebruikt voor de behandeling van hypothyreoïdie. Traditioneel krijgt de patiënt het advies om de medicatie ’s ochtends nuchter in te nemen, voor het ontbijt. In deze studie is onderzocht of het verschil maakt of de patiënt de levothyroxine ’s avonds of ’s ochtends een half uur voor het ontbijt inneemt. Het bleek dat door het ’s avonds innemen van de medicatie de schildklierwaarden verbeterden.

Effects of evening vs morning levothyroxine intake, a randomized double-blind crossover trial
Nienke Bolk, Theo J. Visser, Judy Nijman, Ineke J. Jongste, Jan G. P. Tijssen, Arie Berghout

Het onderzoek

Voor het onderzoek zijn 90 patiënten gedurende zes maanden gevolgd. De eerste drie maanden kregen zij elke ochtend en avond een capsule, waarvan één levothyroxine bevatte en de ander een placebo was. De laatste drie maanden werd de volgorde van de pillen omgewisseld. De patiënten zijn onderzocht op schildklierwaarden, creatinine- en vetwaarden, BMI, hartslag en kwaliteit van leven.

Waardoor is er ’s avonds een betere opname?

Van invloed kan zijn dat veel patiënten 's ochtends koffie drinken in plaats van dat zij ontbijten. Andere medicijnen kunnen de opname van levothyroxine beïnvloeden. Bij de inname ’s avonds van levothyroxine vertelden de meeste patiënten in onze studie dat zij geen voedsel of snacks hadden gegeten enkele uren vóór de inname. Waarschijnlijk wordt T4 ’s avonds beter opgenomen in de darmen, omdat de darmen tijdens de slaap rustiger zijn. Ook is er ’s nachts minder storing door voedsel. Mogelijk is ook de zuurgraad van de maag ’s nachts gunstiger.

Patiëntenvoorkeur

Aan het eind van het onderzoek zeiden 34 van de 90 deelnemers dat ze zich beter voelden als ze de levothyroxine ’s ochtends innamen. 31 patiënten gaven de voorkeur aan ’s avonds slikken van de levothyroxine. 25 patiënten hadden geen voorkeur. Na één jaar na het voltooien van het onderzoek gaf meer dan de helft van de patiënten nog steeds de voorkeur aan het ’s avonds slikken van de levothyroxine.

Conclusie

Avondinname van levothyroxine wordt geassocieerd met hogere concentraties FT4 en lagere concentraties TSH in vergelijking met eenzelfde ochtendinname van levothyroxine. Deze uitkomst zou betekenen dat een patiënt kan kiezen of hij ’s ochtends of ’s avonds zijn dosis T4 slikt.



Reacties

Anoniem zei…
Ik heb er ook aan zitten denken om te gaan proberen mijn thyrax 's avonds te nemen.
Maar wat als je een feestje hebt, je hebt alcohol op en nog iets te eten. Kan dit dan wel. Thyrax moet toch op nuchtere maag geslikt worden?
Wij vinden het in het weekend lekker 's avonds een hapje te nemen. Dan ben je ook niet nuchter als je naar bed gaat.
Anoniem zei…
In reactie op wat hierboven geschreven staat. Ik zit hier ook mee. Snack ook vaak in de avond. Wat dan?
Anoniem zei…
Ik neem het altijd s avonds voor het slapen gaan in, dit doe ik al heel lang en in overleg met mijn arts
Elly zei…
Ik moet nog beginnen met de medicatie. Als ik het artikel goed gelezen heb is het beter om de medicatie 's avonds in te nemen.
Laura zei…
Het ene is niet per se beter dan het andere. Het kan op beide manieren. Afweging is onder andere wat beste past in je leefpatroon.
Anoniem zei…
Op advies van dr arie berghout die ook het onderzoek heeft gedaan slik ik al 15 jaar de thyrax voor het naar bed gaan.
Als je je maar niet vol prop met eten in de avond na je normale avond eten is het geen probleem.

Anoniem zei…
Neem het sinds 5 weken 's avonds en heb veel minder last van bijwerkingen
Anoniem zei…
Ik heb het veel jaren 's avonds ingenomen dat ging altijd goed. Nu 2 weken in de ochtend ingenomen maar had er bijwerkingen van, dus nu neem ik het weer 's avonds in.
Anoniem zei…
Ik neem eltroxin altijd om 23.30 s'avonds in.
Vanaf 21.30 blijf ik dan nuchter.
Moet ik dan nog eten half uurtje na inname?
Of is dat niet meer nodig?

Gr Linda
Anoniem zei…
het klinkt raar, maar ik heb de thyrax nog nooit op de zelfde tijdstip ingenomen, het gebeurt ook vaak dat ik het pas na mijn ontbijt de thyrax pakt, maar om zeggen merk ik het verschil nee,
poppefangster zei…
Is er ook gekeken naar bijwerkingen? Ik heb het idee dat ik bij avondinname meer last had van slapeloosheid 's nachts. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dit lag aan een scherpere afstelling en dat het dus eigenlijk lichte hyperklachten waren. Ben teruggegaan naar ochtendinname.
Anoniem zei…
Ik neem het midden in de nacht in, zet geen wekker hoor maar moet s'nachts altijd naar wc. Voel me prima inmiddels tov ochtend
Anoniem zei…
Ik slik als ik onrustig ben wakker geworden, Zo tussen 4 en 6. Val daarna weer snel in slaap
Anoniem zei…
Ik neem de Euthyrox snachts in als ik naar toilet moet ,meestal rond 5 uur,