vrijdag 1 november 2013

Uitleg over nut en noodzaak van voedingssupplementen

Veel mensen gebruiken een of meer voedingssupplementen. Deze supplementen bevatten vitaminen, mineralen, kruiden, aminozuren, enzymen, en vele andere producten. Ze komen voor als: traditionele tabletten, capsules en poeders, drankjes en energierepen. Populaire supplementen bevatten vitaminen D en E; mineralen zoals calcium en ijzer; kruiden zoals echinacea en knoflook; en specialiteiten zoals glucosamine, probiotica, en visolie.

Als je evenwichtig en gevarieerd eet en verder gezond bent, heb je meestal geen voedingssupplementen nodig, op enkele uitzonderingen na. Supplementen worden vaak verkocht alsof het medicijnen zijn, maar ze hebben geen RVG-nummer (Register Verpakte Geneesmiddelen).


In Nederland geldt de nodige wet- en regelgeving voor voedingssupplementen en kruidenpreparaten. Daarin staat aan welke eisen moet worden voldaan. Zo gelden er eisen voor de bereiding, de samenstelling en de etikettering van voedingssupplementen. De controle daarop is gebrekkig omdat er te weinig geld en middelen zijn voor het Staatstoezicht op de Volksgezondheid (NVWA en IGZ).

Office of Dietary Supplements | National Institutes of Health
Op de website van deze Amerikaanse overheidsorganisatie staat heel veel nuttige uitleg, voorlichting en informatie over supplementen. Hier volgt een kleine selectie uit de vele pagina’s:

Stel jezelf de volgende vragen voordat je een voedingssupplement gebruikt

  • Wat zijn de potentiële voordelen van dit supplement voor de gezondheid?
  • Wat zijn de potentiële voordelen voor mij?
  • Wat zijn de veiligheidsrisico’s en bijwerkingen van het product?
  • In welke dosis kan ik het supplement gebruiken?
  • Hoe, wanneer, en hoe lang kan ik het nemen?
  • Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van het supplement?


Tips

  • Je zorgverlener (arts, verloskundige, apotheker of diëtist) kan vertellen of je een supplement nodig hebt en zo nodig welk supplement dat dan is.
  • Overleg eerst met je zorgverleners of je supplementen in plaats van of in combinatie met voorgeschreven medicijnen kan gebruiken.
  • Neem voor een chirurgische ingreep contact op met je zorgverlener over de supplementen die je gebruikt.
  • De term ‘natuurlijk’ betekent niet automatisch dat een supplement veilig is. De veiligheid van een supplement hangt af van veel dingen, zoals zijn chemische samenstelling, hoe het werkt in het lichaam, hoe het is bereid, de eventueel gebruikte dosis en mogelijke vervuiling. Bepaalde kruiden (bijvoorbeeld smeerwortel en kava) kunnen schade toebrengen aan de lever.
  • Houd bij welke supplementen je gebruikt. Bewaar deze gegevens op een vaste plaats. Noteer de naam van het product, de dosis die je gebruikt, hoe vaak je het gebruikt, hoe je je erbij voelt en de reden waarom je het gebruikt.

Tot slot

Zomaar jodium (kelp), selenium of schildklier ondersteunende supplementen slikken, is geen goed idee. De risico’s voor schildklierpatiënten worden in internationale onderzoeken genoemd. Onderzoeksresultaten benadrukken het belang van voorlichting van de patiënt bij het gebruik van deze supplementen en de behoefte aan meer regulering van deze producten die een gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid.

Aanleiding om het een en ander op een rijtje te zetten was het bericht dat Schildklier Organisatie Nederland (SON) een overeenkomst had gesloten met een orthomoleculaire webwinkel. Vergelijk daarmee de waarschuwing voor het gebruik van supplementen van de British Thyroid Foundation (BTF).

Eén Nederlandse website met uitgebreide, betrouwbare informatie over voedingssupplementen zou welkom zijn. Nu is het een zoektocht langs allerlei websites. Informatie is verspreid en de vraag is ook hoe betrouwbaar die informatie is (denk aan zo'n door fabrikanten gesponsorde website). Dat moet toch beter kunnen.





2 opmerkingen:

Inge zei

Prima, gefundeerd artikel.

De laatste alinea juich ik zeer toe! De Nederlandse site moet bovendien onafhankelijk zijn.

Op sommige fora (van patiëntenorganisaties) is info te vinden maar die is puur gebaseerd op persoonlijke ervaring en vergaarde kennis, al dan niet wetenschappelijk gefundeerd. Het is jammer dat er weinig studies zijn die het nut en gevaar van voedingssupplementen aantonen.

Zo wordt bij sommige aandoeningen, zoals een vitamine B12-tekort, sterk aangeraden naast de B12-injecties een goed vitamine B-complex te gebruiken omdat alle B-vitaminen elkaar nodig hebben. De aanbevelingen zijn verkregen door kennis op te doen via informatiebronnen en zusterorganisaties. Die zoektocht is erg moeilijk, vooral als je als patiënt aan het begin van je behandeling staat en je energieniveau te wensen overlaat. Dan is het van het grootste belang dat betrouwbare informatie direct voorhanden is.

Kim zei

Uitstekend artikel met veel informatie. Zeker de moeite waard om door te lezen.

Een reactie plaatsen

Let op!

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid. De informatie op dit blog kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.


Translate / Vertaal