woensdag 8 januari 2014

Brief preferentiebeleid Thyrax / Euthyrox / levothyroxine 7 januari 2014

Aan Woordvoerders Volksgezondheid van de Tweede Kamer, kamercommissie VWS

Betreft: Preferentiebeleid schildklierhormoon Thyrax/Euthyrox/levothyroxine

Geachte leden van de Kamercommissie voor Volksgezondheid,

De huidige toepassing van het preferentiebeleid is een bedreiging voor de gezondheid en de veiligheid van Nederlandse schildklierpatiënten.

Op fora, Facebook en Twitter blijkt dat de Nederlandse apothekers in toenemende mate andere merken verstrekken aan schildklierpatiënten, waardoor het risico van onder- of overdosering vergroot. De apothekers menen zich daartoe verontschuldigd door de wet, vanwege het preferentiebeleid. De betreffende middelen staan in de top tien van de meest voorgeschreven geneesmiddelen en ze zijn spotgoedkoop [1].

De bioequivalentie [2] verschilt per merk. Het effect van 100 µg Thyrax kan in werkelijkheid betekenen dat slechts 93% effectief is, waar 100 µg Euthyrox het effect van 110% haalt, terwijl een generiek middel als levothyroxine Teva / Christiaens 100 µg mogelijk 90% werkzaam effect geeft. Dit zijn fictieve voorbeelden. Het werkelijke effect voor patiënten is in de praktijk slechts te toetsen aan klachten en laboratoriumbepalingen.

Thyrax / Euthyrox / levothyroxine heeft een smalle therapeutische breedte [3]. Men beveelt de 500.000 gebruikers [4] in Nederland aan niet van merk te wisselen [5]. Een wijziging van dosering / wisseling van merk geeft onder- of overdosering, met klachten als onwelbevinden, slechtere concentratie, toenemende vermoeidheid en/of hartritmestoornissen. Dit is ongewenst voor iedere schildklierpatiënt, en in het bijzonder ongewenst voor de kwetsbare groep ouderen, zieken en zwangeren.

Wisseling van merk betekent opnieuw instellen. Dit is een langdurig en secuur werk en wordt verricht op geleide van klachten en op laboratoriumbepalingen TSH en FT4.

Apothekers menen zich verontschuldigd door de wijze waarop de wet substituties toestaat. Dit preferentiebeleid vergroot het risico van ziekte van de schildklierpatiënt en zorgt voor ziekteverzuim, voor extra consulten en voor extra laboratoriumwerkzaamheden.

Graag uw aandacht en oplossing.

Hoogachtend,
namens verontruste schildklierpatiënten
Anna, Fanny, Laura en Kiek


  1. Limiet per eenheid 25 µg 0.02329 tot 200 µg 0.08544 Bijlage 1 Regeling zorgverzekering
  2. Het effect van een gegeven dosering moet identiek en merkonafhankelijk zijn
  3. KNMP Handleiding geneesmiddelensubstitutie juni 2013
  4. Informatie Stichting Farmaceutische Kengetallen
  5. NHG-standaard schildklieraandoeningen noot 24: Bio-equivalentie levothyroxine. Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen hanteert als norm dat producten als bio-equivalent worden beschouwd als het 95%-betrouwbaarheidsinterval van de ‘area under the curve’-ratio ligt binnen 80 tot 125% van het referentieproduct. Voor middelen met een kleine therapeutische breedte, zoals levothyroxine, wordt een kleinere marge aangehouden, van 90 tot 111,11% [KNMP 2012a]. De KNMP adviseert daarom altijd hetzelfde geneesmiddelenmerk te gebruiken bij levothyroxine om over- of onderdosering te voorkomen.

11 opmerkingen:

mellie zei

Mijn dank voor jullie inzet.

Utrechtse zei

Anna, Fanny, Laura en Kiek, een lintje voor jullie allemaal!

Inge zei

Prima brief! Ben blij dat mijn apotheker, met wie ik gisteren een erg fijn telefoongesprek had - dit is zijn stokpaardje - de KNMP Handleiding Geneesmiddelensubstitutie juni 2013 hanteert. Ik hoef me gelukkig dus geen zorgen te maken. De apotheker heeft in mijn dossier expliciet toegevoegd dat ik Thyrax nodig heb. Dit vanwege het feit dat de afspraken tussen de apotheek en de zorgverzekeraar op dit moment nog niet bekend zijn (wanneer laagste prijsgarantie, wanneer labelpreferentie).

Anoniem zei

Dankjulliewel dat er actie word ondernomen voor alle schildklierpatienten. Heb de brief gecopieerd en geef deze af bij mijn huisarts.

Gerry Reinink zei

Als we jullie toch niet hadden!!!!

Anoniem zei

Dank jullie wel!
Ik heb dit probleem een paar dagen geleden mee gemaakt, en gevoelsmatig dacht ik al dat ik het beter niet kon nemen.
Ondanks dat de apotheker me garandeerde dat het precies hetzelfde is!
Ik heb na veel gedoe toch euthyrox mee gekregen!
En nu lees ik dit allemaal!
Ik hoop dat het allemaal goed komt.
Nogmaals bedankt voor jullie inzet.
Mvg Y. Dronkers

Anoniem zei

Anna, Fanny, Laura en Kiek,

Veel dank voor jullie brief en reacties op het forum van Schildkliertje.
Een geweldige inzet!
m.vr.gr. E. van der Heijden

Anoniem zei

Ben blij dit lezen ik gebruik nu al twee maanden een anders medicijn als vervanger voor euthyrox ben na 5 jaar weer terug bij af met alle klachten wil gewoon het oude weer terug

Anoniem zei

Blij dit te lezen. Wat goed dat jullie dit uitgezocht hebben. De apotheker wou me zonder enige uitleg het generieke middel meegeven. Uit voorzorg niet overgestapt maar betaal nu dus de Euthyrox en de receptregel zelf. Kan er ook niet achterkomen wat de afspraken tussen de apotheker en de zorgverzekeraar zijn hierover. Maar kan de apotheker nu tenminste op de NHG standaard wijzen.

Anoniem zei

Tot medio februari 2015 slikte ik euthyrox 100. Van de apotheek kreeg ik nu levothyroxinenatrium 100. Precies dezelfde werking werd me verteld. Ik begon me steeds slechter te voelen. Ik vroeg me wel eens af of ik een placebo slikte. Nu mijn TSH laten prikken 7.4. Veel te hoog. Mijn arts heeft nu een nieuw recept geschreven, dat ik weer euthyrox moet slikken. Hierop moet ik 2 weken wachten. Met de dag voel ik me achteruit gaan.

Anoniem zei

Het is een vreselijke toestand.Wij schilklier patienten zitten met een groot probleem.Kan niet meer normaal functioneren na de wissel van Thyrax waar ik al 20 jaar goed op was ingesteld.Ben nu een wrak.

Een reactie plaatsen

Let op!

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid. De informatie op dit blog kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.