maandag 21 oktober 2013

Patiëntenorganisatie in zee met orthomoleculaire webwinkel

Op 19 oktober 2013 was op de website van Schildklier Organisatie Nederland te lezen dat SON zich had aangesloten bij De Roode Roos BV. Het initiatief voor de webwinkel De Roode Roos is genomen door het bestuur van de Moermanvereniging (!!!), als gezamenlijke inkooporganisatie. De Roode Roos levert orthomoleculaire voedingssupplementen.

Op zijn minst mag dit een wonderlijke ontwikkeling heten.

Orthomoleculaire geneeskunde is een vorm van alternatieve geneeskunde waarbij de nadruk ligt op het consumeren van de juiste moleculen, in het bijzonder vitamines en sporenelementen in hoge doses.

Het gebruik van kruidenpreparaten en voedingssupplementen neemt wereldwijd toe. Veel van die ‘zelfzorgmedicijnen’ worden zonder recept over-the-counter verkocht, wat betekent bij de drogist, de supermarkt of via internet. De controle is over het algemeen slecht geregeld.

De risico’s voor schildklierpatiënten worden in internationale onderzoeken genoemd. Onderzoeksresultaten benadrukken het belang van voorlichting van de patiënt en leverancier bij het gebruik van deze supplementen en de behoefte aan meer regulering van deze producten die een gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid.

Update 6 mei 2016
Op de site van de Roode Roos wordt SON nog steeds (6 mei 2016) genoemd als aangesloten vereniging.

Lees op Schildkliertje





5 opmerkingen:

Utrechtse zei

Zorgelijke ontwikkeling. Hier is het laatste woord niet over gezegd, hopelijk. Ik was al zeer kritisch over Hypo maar niet Happy, wat betreft de alternatieve geneeswijzen die zij omarmden. De Schildklierstichting had voorheen een bestuur dat publicaties over alternatieve geneeswijzen verbood.

Het is niet verstandig mensen die uitgedokterd zijn, de alternatieve hoek in te sturen. Schilklierpatiënten hebben recht op zorgvuldige informatie. Van kwakzalverij wordt alleen de kwakzalver beter. Als de SON dit doorzet, mogen ze wat mij betreft genomineerd worden voor de Meester Kackadorisprijs 2014.

Bedankt Laura, voor deze waarschuwing. Ik ga mijn lidmaatschap heroverwegen.

Anoniem zei

Inderdaad erg zorgelijke ontwikkeling.Ik denk als de oude garde van de MAR dit leest de haren overeind gaan staan.
Ik zie ook al wel dat het verwijderd is van de site van SON.
Laura bedankt voor je oplettendheid!!!

Anoniem zei

Wat is/was eigenlijk de rol van een MAR, Laura, weet jij dat? Wanneer wordt die ingeschakeld en waarvoor. Of is het meer een soort comité van aanbeveling? Kan me tenminste niet voorstellen dat een Medische Adviesraad zich zou bezighouden met beleids- en controletaken, want dan is deze alternatieve misstap aan de aandacht ontsnapt. Het blijft een vreemde liefdesverklaring, die van SON aan de Roode Roos. Of zou het wederzijdse liefde zijn waar beide zich aan 'warmen'?

Yulia Amariei zei

Ik vind het niet zo zorgelijk als hoe met deze schildklierziektes mee omgegaan is en nog steeds... Ik vind het toch ironisch dat bij twijfel een huisarts om raad gevraagd werd. Uit MIJN (en dat is natuurlijk anders dan de jouwe) is nu meer dan 10 jaar dat ik om raad vraag en nergens terecht ben. Daar is de kennis over de schildklier problematiek nog erger dan bij een proactieve patiënt. En wat over al de slechte voeding in de winkels? Daar zijn toch ook nooit over een mening gevraagd? Moeten wij toch zelf de kennis verwerven wat goed en wat niet goed voor ieder is?! Een grote verantwoording, als jij mij vraag, want onze hersenen zijn niet zo sterk ontwikkeld dat wij alle informatie van alle domeinen op ons kunnen nemen. Hetzij ik een minicomputer geïmplementeerd kan krijgen?!
Dus: ik ben voor een eventuele samenwerking van orthomoleculaire wetenschap en de "moderne ziektes". Natuurlijk daar moet het nog meer gebeuren voordat deze implementatie op een verantwoordde manier plaats vindt, maar ik wil het niet remmen voordat al aan begonnen is. Sterker nog, vind ik dat deze in de basiszorgverzekering zijn intreden mag vestigen.

Laura zei

De rol van de MAR? De rol was in 'mijn' tijd dat ik met vragen terecht kon bij de leden van de MAR. Ik vroeg om advies en de leden van de MAR gaven dat. En zo leg ik nog steeds wel vragen aan hen voor. Andersom had de MAR geen controletaak.

Zoals het in een document staat: De MAR adviseert op verzoek. Indien opportuun of wenselijk adviseert de MAR ook op eigen initiatief het Bestuur.

Hoe dat nu geregeld is?

Een reactie plaatsen

Let op!

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid. De informatie op dit blog kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.