donderdag 9 april 2015

Zin en onzin over het gebruik van extra jodium of kelp

Er wordt op internet heel veel reclame gemaakt voor supplementen met jodium en kelp. Extra jodium zou goed zijn voor de schildklier. Een gezonde schildklier gebruikt immers jodium om schildklierhormoon te maken. Zelfs wordt beweerd dat kelp erom bekend staat de schildklierfunctie te normaliseren, of de schildklier nu te veel of te weinig hormoon maakt. Hypothyreoïdie zou te genezen zijn door het nuttigen van jodiumrijke voeding ...

Wat is nu waar en wat is onzin op internet?

Voedingscentrum

Op de website van het Voedingscentrum (1) staan dagelijkse aanbevelingen van jodium (microgram / ug) per categorie (kinderen, mannen en vrouwen) en leeftijd. Voor kinderen is de aanbeveling minder dan 150 ug per dag; voor mannen en vrouwen 150 ug microgram per dag. Voor zwangere vrouwen 175 ug en voor vrouwen die borstvoeding geven 200 ug per dag.

Nature

In het blad Nature (2) staat:
  • Jodium is een micronutriënt dat essentieel is voor de productie van schildklierhormonen. De primaire bron van jodium is de voeding door het consumeren van voedingsmiddelen die zijn verrijkt met jodium, zoals zout en brood, of die van nature rijk zijn aan jodium, zoals zeevruchten.
  • Aanbevolen is een dagelijkse inname van jodium van 150 ug bij volwassenen die niet zwanger zijn of borstvoeding geven. Inname van jodium of blootstelling boven deze drempel is over het algemeen goed te verdragen.
  • Het risico op het ontwikkelen van door jodium ontstane schildklierafwijkingen is verhoogd bij daarvoor gevoelige personen. Denk aan mensen die al een schildklierziekte hebben, ouderen, foetussen en pasgeborenen, of patiënten met andere risicofactoren. Als gevolg van suprafysiologische doses jodium kan zowel subklinische of openlijke hypo- en hyperthyreoïdie ontstaan.

RIVM

Volgens dit briefrapport van de RIVM (3) krijgen Nederlanders tussen 7 en 69 jaar over het algemeen voldoende jodium binnen. Doordat brood een belangrijke bron van jodium is, krijgen mensen die weinig brood eten mogelijk te weinig jodium binnen. Mensen die brood zonder gejodeerd (bakkers)zout consumeren, zoals een deel van het biologische brood of het zelfgebakken brood, zijn mogelijk een risicogroep om te weinig jodium binnen te krijgen. Het is onbekend of deze personen via andere voedingsmiddelen hun jodiuminname op peil houden. De huidige gegevens over de Nederlandse voedselconsumptie geven namelijk geen inzicht in de mate waarin mensen brood zonder gejodeerd zout consumeren, en dus ook niet in het voedingspatroon van deze consumenten.

American Thyroid Associaton

Deze Amerikaanse schildklierorganisatie (4) noemt de volgende kernpunten:
  • Voldoende jodium is vereist voor een normale schildklierfunctie.
  • De aanbevolen inname van jodium in niet-zwangere volwassenen is 150 ug per dag.
  • Een hogere jodiuminname wordt aanbevolen tijdens de zwangerschap en bij borstvoeding.
  • Met een aanvaardbare bovengrens van 1100 ug wordt een dagelijkse inname van meer dan 500 ug jodium of kelp per dag ontraden.

Schildkliertje

In dit blog (5) vind je een aantal links naar websites met meer informatie over voedingssupplementen, denk aan veiligheid en controle. Met deze twee links vind je informatie over jodium en kelp.

Conclusie

Zomaar jodium- en kelpsupplementen slikken is geen goed idee. Internationale en nationale organisaties geven duidelijke aanbevelingen die elkaar weinig ontlopen. De risico’s voor schildklierpatiënten worden duidelijk benoemd. Het moge duidelijk zijn dat de bewering dat kelp de schildklierfunctie normaliseert, onzin is.

Bronnen / meer informatie

  1. Jodium
    Voedingscentrum
  2. Consequences of excess iodine
    Angela M. Leung & Lewis E. Braverman
  3. De jodiuminname van de Nederlandse bevolking na verdere zoutverlaging in brood
    RIVM Briefrapport 2014-0054; M. Geurts en J. Verkaik-Kloosterman
  4. ATA Statement on the potential risks of excess iodine ingestion and exposure
    American Thyroid Association
  5. Uitleg over nut en noodzaak van voedingssupplementen
    Schildkliertje



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Let op!

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid. De informatie op dit blog kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.


Translate / Vertaal